sobota, 18 czerwca 2016

Dżem truskawkowy

Ponieważ w tym roku zbiory truskawek zakończą się dużo wcześniej, bo już za kilka dni (przynajmniej w mojej części Mazowsza), to ostatni moment, aby podzielić się z Wami moim przepisem na dżem truskawkowy. Pierwszy raz ten specjał zrobił rok temu i nawet nieźle mi to wyszło. Zrobiłam kilka wersji - inne proporcje, sposób przygotowania - teraz już wiem jak taki dżem zrobić, aby był jak najlepszy.

Składniki (wychodzi 8 - 9 słoiczków o pojemności 300 ml):
 - 2 kg truskawek
 - 60 dag cukru (można go użyć mniej lub nieco więcej) - choć większa ilość cukru to chyba nawet dla mnie byłaby za słodka
 - 1 żelfix 3:1 (opakowanie Oetkera ma 40 g)
 - dwie cytryny z których wyciskamy sok.

Sposób przygotowania:
1. Dokładnie myjemy truskawki pod bieżącą wodą, usuwamy szypułki, układamy je czekając aż ścieknie z nich woda.
2. Truskawki kroimy na pół, przekładamy je do garnka, zasypujemy cukrem i wstawiamy na noc (na minimum 8 - 9 godzin) na najniższą półkę lodówki lub w inne, chłodne miejsce.
3. Następnego dnia truskawki zagotowujemy na wolnym ogniu przez około dwóch godzin i w trakcie dodajemy sok z cytryn.
4. Odstawiamy na parę godzin (3 - 5).
5. Znów gotujemy truskawki przez co najmniej godzinę i dodajemy do nich żelfix.
6. Jeszcze gorący dżem przelewamy do wyparzonych słoiczków i szczelnie je zakręcamy.
7. Słoiczki gotujemy przez 5 minut na wolnym ogniu w dużym naczyniu wyłożonym tekturą i wypełnionym wodą.
8. Po wyjęciu z naczynia słoiczki na co najmniej kwadrans odwracamy dnem.

I gotowe:)

27 komentarzy:

  1. Uwielbiam truskawki w każdej postaci. Też robimy z własnych truskawek dżemy - pycha :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo! Szkoda, że truskawki szybko się kończą ;/

      Usuń
  2. Ja własnie upiekłam ciasto z truskawkami, na dżemy dopiero przyjdzie kolej :)) Pychotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak jeszcze będą truskawki - na Mazowszu już się kończą.

      Usuń
  3. Mniam, moja mama też robi taki dżemik ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem pierwszą w rodzinie, która robi:)

      Usuń
  4. Ah uwielbiam dżem truskawkowy mojej mamy :D Najlepiej smakuje z goframi domowej roboty :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pyszności :) Dżem truskawkowy to mój ulubiony :)

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie mama robiła ostatnio. Mogłabym go jeść i jeść ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malinowy pewnie też lubisz sugerując się Twoim nickiem?:)

      Usuń
  7. w tamtym roku udało mi się zrobić bez żelfixa :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam dżem truskawkowy i w tym roku moja mama w tym roku zrobiła go pierwszy raz i był przepyszny! Poprosiłam, żeby od razu zrobiła spory zapas :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Pychota! Nigdy nie jadłam dżemu domowej roboty :)

    OdpowiedzUsuń
  10. mniaam! muszę o tym pomyśleć, bo mnóstwo truskawek u nas :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Absolutnie najpyszniejszy - prawdziwy skarb zimową porą :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam truskawki, już sam ich wygląd jest niezwykle zachęcający. Dżemów z nich jeszcze nie rozbiłam ale różnego rodzaju sorbety.

    OdpowiedzUsuń
  13. Też robię dżemik truskawkowy swojej roboty:) To mój ulubiony smak.
    Wszystkie dżemy ze sklepu się chowają:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Domowe dżemy są najlepsze :) Warto wiec je robić i poświęcić im chwilę czasu!

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałam pojęcia, że przepis na przygotowanie dżemu jest tak prosty! ^-^

    Zapraszam na swojego Bloga Sakurakotoo

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam dżem truskawkowy :) W tym roku nie robię, mam jeszcze zeszłoroczne zapasy, na szczęście, bo cenowo jakoś nie zbyt przyjaćnie wypadało - w moich okolicach niżej niż 7 zł nie można było kupić, średnia cena 10 zł, drogi byłby ten dżem :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Pamiętam jak w dzieciństwie, jedyny dżem jaki dla mnie istniał to ten truskawkowy, żaden inny :) Choć teraz wolę powidła śliwkowe to co roku robię kilka słoiczków dżemu truskawkowego tak dla odmiany. Nigdy nie dodawałam soku z cytryny, więc wypróbowałam w tym roku Twój przepis i przyznam, że wyszedł przepyszny i nie stracił koloru :)

    OdpowiedzUsuń